It’s a Fits jas 1101

P1140129

Vorig jaar herfst kocht ik het patroon al, met aanvankelijk de bedoeling er een winterjas van te maken, maar toen kocht ik onverwachts toch een nieuwe winterjas en bleef het patroon liggen. Maar het bleef me trekken en met de komst van zoveel, tegenwoordig ook bedrukte, Softshell leek het me leuk er een soort van tussendoorjas van te maken en eentje die ook tegen de regen kon. En toen op Facebook deze stof voorbij kwam en te koop was bij Pippi & Kokel , was de keuze snel gemaakt. Die zou het worden. De stof deed me denken aan Oilily en groen is samen met blauw een van mijn lievelingskleuren.

 

P1140133.JPG

Alleen het overtekenen van het patroon (ik koos voor model A, dat uit 15 delen bestaat) was al een dag werk en het knippen en doorslaan idem dito. Maar vorige week dinsdag, op de maandelijkse samen naaidag, kon ik dan toch beginnen. Maar ja, die paspelzakken die erin zaten, dat was effe een dingetje. Ik heb van mijn 20 tot mijn 22 op naailes gezeten, maar daarna niet meer. Ik had ze ooit op naailes gemaakt in een colbertje voor manlief, maar ja, ik wist niet meer hoe en wat en ook de beschrijving was niet heel duidelijk. Gelukkig bood de naaijuf van twee vriendinnen uitkomst. Ik kon een avondje meekomen en jawel. Zij kwam eruit en niet geheel onbelangrijk; ik snapte het! En voila, die hindernis was genomen.

P1140134

De mouw was van oorsprong gewoon met een zoom aan de onderkant, maar gekleurde boordjes leek me leuker, dus op zoek naar bijpassende boordstof en die vond ik. Net wat sportiever vind ik.

P1140135

De capuchon bestond ook uit diverse onderdelen en er zit zelfs een heuse klep aan. Ook dat lukte allemaal in een keer en zo houdt hij lekker de regen tegen.

P1140137

Hier een foto met de capuchon op. En met inmiddels ook een koord en koordstoppertjes.

P1140140

Er moest aan de bovenkant ook nog een windvanger op, maar dat vond ik net iets te veel van het goede. De stof naait makkelijk met een microtex naald, maar het blijft best dik met verschillende lagen. Dus die heb ik er uiteindelijk niet aangemaakt. Al met al was het best een avontuur deze jas, maar ben heel blij dat ik heb doorgezet om gewoon voor de moeilijke variant van dit patroon te kiezen.

P1140144

Ik ben niet echt van de foto’s van mezelf op dit blog, maar vond het toch leuk om een “aan-foto” te plaatsen.

P1140112

En voor de archieven; er kwam vorige week ook nog een boek uit (voordat ik aan de jas begon), een dikke van ruim 600 blz. Heel erg mooi. Nog 6 van zulke dikke pillen te gaan, maar nu eerst bezig in een ander boek. Fijne zondag nog verder allemaal.

 

21 gedachten over “It’s a Fits jas 1101

  1. Wat een fantastisch mooie jas! Hij staat je prachtig. Zo’n stof zou ik ook zo uitkiezen, Wat je vertelt over de paspelzakken doet mij denken aan één van mijn eerste naaiprojecten, bijna dertig jaar geleden. Mijn schoonzus hielp mij met naaien. Na een broek met elastiek kocht ik een patroon van een pyama met polosluiting. Mmm, zei mijn schoonzus, dat heb ik zelf nog nooit gedaan, daar kan ik je eigenlijk niet bij helpen. Met behulp van de stap voor stap uitleg bij het patroon kwam ik er zelf uit. Daarna ging ik zelf verder. Een volgend project was een kinderjasje, met paspelzakken. Trots liet ik het zien toen het klaar was. Ik kreeg verbaasde reacties: ‘Kan jij paspels naaien, dat is ingewikkeld.’ Oh was dat zo? Ik had geen idee, maar t was goed gelukt. :-))

    Geliked door 1 persoon

    1. Dankjewel Marijke. Wat een heerlijk verhaal. Soms sta je verbaasd over jezelf. Hmm, een polosluiting is ook al even geleden. Maar ik heb me voorgenomen, niks meer uit de weg te gaan.

      Like

Plaats een reactie